Tuesday 10 May 2011

sabar tak sabar, tenang tak boleh tenang ii

Petang ada kegiatan ko kurikulum

  Memandangkan ada kegiatan ko kuriklulum badan beruniform maka terus sambung dari jam 1.30 petang hingga 3.30 petang.  Jadi ada kawan pelawa makan. maka dibahagikan sepinggan me kepada dua.  Ada adik-adik tengah bercakap dan  minta dia tolong dia tolong rakan yang bertugas sementara saya masih makan.  Selepas disuruh nampak macam tak henti berbual.  Ok layan tetapi hati telah dipanaskan.  Nampak gaya saya kena bawa mangkuk me ke dalam kelas  maka sayapun berjalan dengan lajunya.  Bila nampak kita telah berjalan maka baru nak bergerak dan rasa bersalah, suruh saya sambung makan, tetapi langkah telah diatur dan diteruskan, terus ambil jadual kehadiran daripada murid dan ambil kedatangan.
   Suruh saya bersabar suruh saya bertenang, kalau diikutkan hati siapa nak dengar cakap siapa, saya suruh pergi tolong kawan, tak nak tolong, bila kita dah ambil tugas tu, dan buat kerja suruh bersabar, apake hal.  Dalam hati berkata nampak gayanya aku juga yang bersalah.
  Setelah ambil kedatangan, ada pula yang lain nak tengok di kena kelas mana, lagi sekali  saya kena tenangkan hati, dahlah saya tengah panggilkan murid untuk memastikan mereka datang, dengan selamba ambil buku kehadiran  nak tengok dia kena kelas mana, biarpun dah diberitahu tidak ada di dalam buku tersebut tak percaya.
  Kehadiran dah diambil.  Guru-guru ini masih lagi nak tahu dia kelas mana, maka saya  ambil takwim sekolah bersama fail saya dan suruh mereka tengokkan kena kelas mana, dan saya ingatkan agar dihantar balik kepada saya.  Apa yang terjadi sebelum jam 3.30 petang saya minta fail dia kata dah suruh murid hantar.  Dah suruh murid hantar tak sampai ke tangan saya.
Hari ini saya memang tak boleh bertenang dan bersabar dengan karenah adik-adik yang suka mengelak kerja.
Saya rumuskan mengapa tidak boleh bersabar dan bertenang
1.  Minta tolong suruh pergi tak pergi kerana bersembang  berkenaan dengan produk entah apa, murid dibiarkan.
2.  Bila kita nak pergi barulah jadi tali perahu nak ikut dari belakang.
3.  Suruh saya bersabar, bukan nak minta maaf.
4.  Dah masuk kelas baru nak tahu sepatutnya berada dalam kelab uniform tahun berapa.
5.  Dengan senang hati tanpa  perasaan mengambil jadual kedatangan semasa tengah menggunakan jadual yang sama.
6.  Orang yang sepatutnya memulangkan fail saya tidak bertanggungjawab menghilangkan fail saya.

No comments:

Post a Comment