Saturday 21 May 2011

Tidur kat Sekolah

Ni  nak cerita tentang program kat sekolah.  Buat program yang melibatkan  anak didik tidur di sekolah.  Kalau bab lain memang senang nak kawal.  Tetapi bila bab nak tidur memang susah.  Selain memikirkan keselamatan secara fizikal secara mental juga kena jaga.  Jadi cikgu pada malam itu jadi jaga. Mereka kalau dah jumpa kawan memang susah tidur sebenarnya.  Ia lah kalau difikirkan secara rasionalnya memangpun, bila pula mereka  tidur di rumah kawan atau dengan kawan.  So ada program dia orangpun apa lagi.
Paling tak tahan kalau ada yang merayau malam.  Pernah sekali saya dibangunkan oleh kem komandan kes yang  merayau.  Jam 3 pagi bangunkan semua dan suruh berbaris dan  berdiri tegak di padang .  (Lokasi Saujana Asahan)  Bayangkan mereka langsung tak takut dengan suasana baru dan  tempat baru yang sunyi, hanya kedengaran burung hantu sahaja.  Lepas tu suruh jalan macam katak.  Buat perjanjian agar perkara tersebut tidak akan berulang lagi malam esok.  Malam esok baru aman tidur.  Itu cerita di Saujana Asahan.  Tempat memang best.
Berbalik kepada tidur di sekolah.  Setelah jam 10.30 malam, murid dibenarkan tidur.  So pesan kepada murid agar tidur.  Pesan begini  "Kalau korang tak nak tidur tak apa, tetapi jangan bising atau menjerit."  Murid jawab ok. Pesan bukan apa sebab, esok nak dikejutkan sebab ada qiamulail jam 4.30 pagi.
Maka kamipun berangkat tidur. Hajat nak buat kerja kursus tak dapat, mengantuk dan letih.  Jadi tertidur.  Sedar jam empat pagi.  Bangunkan murid sebab ada yang nak mandi dan cuci muka.  Maka  dalam hati berkata sementara menunggu murid siap maka nak tidur-tidur ayam.  Tidur ayam rupanya bangun jam enam pagi.  Alamak, nasib baik kawan cover.
Selalunya, nak cari yang  tidur bersama dengan murid memang susah.  Yang baru kahwin, alasan baru kahwin, yang ada anak alasan jaga anak, yang anak dara, asyik anak dara sahaja, dan yang veteran selalu kata masa muda dia dah selalu buat,  maka saya tawarkan diri dengan mengatakan bahawa tak apa suami saya tinggalkan semalam, dua malam, atau tiga malam sahaja.    Dan saya katakan bahawa anak saya dah besar, dan senang cakap sebab semasa anak kecil saya tidak berpeluang nak tidur di sekolah.
Sebab terlena dengan nyenyaknya tak ada cerita yang didengar.  Jadi pada hari Isnin (Tidur Jumaat malam Sabtu)  rakan tidur tanya anak murid, apa yang awak nampak? Dia nampak orang berjalan di varandah, ai, saya kata saya lenanya sampai tak sedar.  Jadi kawan kata itu cikgu yang meronda malam-malam , dan semasa dia menjawab dia memandang saya, sayapun jawab ia guru yang meronda.
Jadi cerita itu mati disitu sahaja.  (Sekolah saya memang ada yang tak berapa nak kena)

No comments:

Post a Comment